آیا شرایط افتتاح حساب بانک ها تغییر کرده است؟



در حالی که اعلام برخی از مشتریان شرایط متفاوتی را برای افتتاح حساب بانکی نشان می دهد، دبیر کانون بانک ها و موسسات اعتباری خصوصی و بانک مرکزی توضیحاتی را در این زمینه ارائه کرده اند که نشان می دهد شرایط افتتاح حساب تغییری نکرده است. بانک ها برای احراز اصالت و آگاهی از سلامت مالی مشتریان باید مدارکی از قبیل گواهی اشتغال به کار و سند مالکیت یا اجاره نامه را دریافت کنند تا محل سکونت فرد مشخص شود که بانک ها قبلاً به آن توجهی نداشتند. علیرغم قانون. این تاکید زیادی دارد.

به گزارش ایسنا، اخیرا اخباری مبنی بر شرایط عجیب بانک ها برای افتتاح حساب مبنی بر اخذ اصل سند ملک یا اجاره و کپی آن، گواهی کار، علاوه بر اصل شناسنامه و کارت ملی مطرح شده است.

پیرو این موضوع، دبیر شورای هماهنگی بانک های دولتی و نیمه دولتی هرگونه تغییر در شرایط افتتاح حساب بانکی را رد کرد.

اما امروز یکی از مشتریان یکی از بانک ها به ایسنا گفت که این بانک برای افتتاح حساب درخواست مدارکی مانند گواهی اشتغال به کار و سند مالکیت یا اجاره کرده است که محمدرضا جمشیدی، دبیر کانون بانک ها و موسسات اعتباری خصوصی، درخواست کرده است. ایسنا در پاسخ گفت: برای ارائه هر گونه خدمات بانکی، بانک ها باید مشتریان خود را شناسایی کنند که این کار از طریق کد ملی و اسناد اقامتی انجام می شود و بانک های خصوصی این کار را از طریق کد ملی انجام می دهند. بانک ها علاوه بر شناسایی مشتریان، باید از سطح مالی خود نیز آگاه باشند و برای اطمینان از مشکوک نبودن تراکنش های بانکی مشتریان، بانک گواهی اشتغال به کار منطبق بر میزان حقوق دریافتی با تراکنش ها را الزامی می کند.

وی افزود: قطعاً در مقررات مربوط به ماده 169 قانون مالیات ها، برای شناسایی و ثبت در نظام مالیاتی لازم است بانک ها اسنادی از قبیل اوراق اشتغال و اسناد مالکیت یا اجاره را اخذ کنند، زیرا در غیر این صورت. آنها مجازات خواهند شد و به دولت غرامت مالیاتی پرداخت خواهند کرد. «بانک‌هایی که این اسناد را از مشتریان خود دریافت می‌کنند، ممکن است مسئول دریافت آن‌ها باشند تا بانک از سلامت مالی مشتری اطمینان حاصل کند.

جمشیدی در ادامه با بیان اینکه تغییری در شرایط بانک ها برای افتتاح حساب وجود ندارد، گفت: از آنجایی که سامانه های بانکی در این زمینه ارائه نشده و به سامانه ثبت نام متصل نشده اند، اکنون این شرایط فراهم شده است، برخی از بانک ها این اسناد را دریافت می کنند. . «پیش‌بینی من این است که بقیه بانک‌ها به مرور این شرایط را برای افتتاح حساب اعلام کنند.

همچنین رصد بانک مرکزی نشان می دهد که در شرایط افتتاح حساب بانکی تغییری ایجاد نشده است و بر اساس قانون مبارزه با پولشویی، بانک ها موظف به شناسایی دقیق محل مراجعه مشتریان و وضعیت مالی آنها هستند. توانایی اثبات مدارکی مانند سند مالکیت یا اجاره نامه و گواهی اشتغال به کار بگیرید اما قبلا بانک ها این ماده قانون را رعایت نمی کردند اما اکنون با تاکید بانک مرکزی بر اجرای مفاد قانون مبارزه با پولشویی. برخی بانک ها این موضوع را با جدیت اجرا کرده اند، در حالی که بقیه بانک ها در اخذ این مدارک که قبلا بر اساس قانون الزامی بود اهتمام بیشتری خواهند داشت.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید