وقفه در رابطه یا جدایی موقت چه زمانی مفید است؟ + بایدها و نبایدها


جدایی موقت در نگاه اول بیهوده به نظر می رسد و بسیاری از افراد آن را نوعی خیانت به رابطه می دانند. نظرات مختلفی در مورد قطع رابطه با شریک عاشقانه وجود دارد که برخی از آنها مبتنی بر علم روانشناسی است و برخی از آنها کلمات پوچی هستند که فقط برای تحریک احساسات شما مطرح می شوند. ایجاد گسست در روابط گاه به انتخاب زوجین و گاه به دلیل شرایط اجتناب ناپذیر صورت می گیرد. این وقفه های کوتاه مدت به معنای پایان رابطه عاطفی نیست. در این مقاله به بررسی این موضوع می پردازیم که شرکای عاطفی چه زمانی نیاز به استراحت دارند و برای حفظ بقا و سلامت رابطه باید از آن فاصله بگیرند.

قطع رابطه یا جدایی موقت چیست؟

بیایید 2 سناریو برای شکست رابطه تعریف کنیم. در سناریوی اول زوج تصمیم می گیرند برای مدتی از رابطه فاصله بگیرند بدون اینکه مشکل خاصی داشته باشند. این فاصله ممکن است توسط هر دو نفر انتخاب شود یا شرایط آنها آنها را مجبور کند برای مدت کوتاهی از هم دور بمانند. به عنوان مثال، یکی از شرکای عاطفی ممکن است به دلیل مسائل کاری یا خانوادگی نتواند برای مدتی زمان کافی را با همسرش سپری کند. در این صورت زوجین به یکدیگر اعتماد می کنند و می دانند که پس از گذشت زمان تعیین شده به همدیگر بازگشته و رابطه خود را از سر خواهند گرفت. به همین دلیل هیچ کدام آسیبی نمی بینند و احساس امنیت می کنند.

در سناریوی دوم، رابطه عاطفی به مشکل می خورد و زوجین اختلافات زیادی دارند و حتی نمی دانند می توانند به زندگی مشترک ادامه دهند یا نه. در این صورت ممکن است یکی از آنها یا شریک زندگیشان به دلیل مسائلی مانند خیانت، روابط مسموم یا آسیب عاطفی، آنجا را ترک کنند. این کناره گیری ممکن است یک وقفه موقت در رابطه باشد، اما اگر ادامه پیدا کند، منجر به جدایی کامل می شود.

اگر طرفین اقدامات لازم را برای جبران و بازگشت به یک رابطه سالم در طول قطع رابطه انجام ندهند، جدایی دائمی می شود.

چه زمانی وقفه در یک رابطه خوب است؟

در قسمت قبل به این سوال پاسخ کلی دادیم اما شاید هنوز ندانید که باید از همسرتان فاصله بگیرید یا نه. پس بیایید کمی بیشتر در مورد آن صحبت کنیم. همه روابط طولانی مدت دارای فراز و نشیب هستند. روابط رویایی و روان فقط در افسانه ها وجود دارد و روابط واقعی هرگز به این سادگی نیست. در دنیای واقعی، سیندرلای روستایی که تمام عمر خود را خدمتگزار بوده، همسر خوبی برای پسر ولخرج پادشاه نخواهد بود. بنابراین، اگر در یک رابطه عاطفی هستید، باید از رویاهای شیرین خود بیدار شوید و بررسی کنید که آیا با وجود فراز و نشیب های جاده می توانید با هم زندگی کنید. گاهی اوقات برای یافتن پاسخ این سوال به جدایی موقت نیاز خواهید داشت.

جدایی موقت برای کشف تفاهم ها و تفاوت ها

آیا این ضرب المثل را شنیده اید که “ازدواج (یا رابطه) مانند هندوانه بسته است”؟ هیچ کس در روزهای اول نمی داند که رابطه ای که برقرار کرده اند موفق و طولانی خواهد بود یا خیر. به عبارت دیگر هیچکس به قصد قطع رابطه وارد رابطه نمی شود. اگر هر دو نفر بتوانند فضایی از امنیت نسبی را برای دیگری فراهم کنند، امکان یک رابطه موفق وجود دارد.

گاهی اوقات هشدارهایی در مورد این ایمنی نسبی وجود دارد. ممکن است اکنون خوشحال باشید و از همراهی با یکدیگر لذت ببرید، اما به مرور زمان با هم بودن عادی می شود و اختلافات بیشتر از قبل به نظر می رسد. اختلافات بزرگ در طول زمان سلامت رابطه را به خطر می اندازد. چند نمونه از این تفاوت ها عبارتند از:

  • اختلاف سنی زیاد؛
  • نابرابری درآمد بالا؛
  • اهداف مختلف رابطه؛
  • تفاوت بین مرزها و خطوط قرمز؛
  • تفاوت بزرگ در فرهنگ و سبک زندگی.

در روابطی که این اختلافات جدی وجود دارد، جدایی موقت به طرفین این فرصت را می دهد که خود و طرف مقابل را بهتر بشناسند و تصمیم بهتری برای ادامه رابطه بگیرند. حتی ممکن است برای کاهش میزان اختلاف دست به کارهایی بزنند، مثلا یکی از طرفین با تبلیغ کارش شکاف درآمدی با شریک عاشقانه اش را کاهش دهد.

روابط سمی را بشکنید

گاهی اوقات یک رابطه عاطفی بیشتر از اینکه به نفع هر دو طرف باشد ضرر دارد. اگر در چنین رابطه ای هستید، ممکن است به دلیل اعتیاد از هم جدا نشوید و در یک چرخه همیشگی آسیب باقی بمانید. در این صورت بهتر است قبل از اینکه رابطه تان به جایی برسد که راهی برای رفع آن وجود نداشته باشد به جدایی موقت فکر کنید.

اگر احساس می کنید که مشکلات در رابطه یا نیازهای برآورده نشده بر احساسات شما نسبت به شریک زندگی تان تأثیر گذاشته است، بهتر است به جدایی موقت فکر کنید. در این صورت می توانید ریشه مشکلات و راه حل آنها را پیدا کنید. اگر مسائل حل شود، به رابطه ای باز می گردید که دیگر سمی نیست و نیازهای شما را برآورده می کند. اگر متوجه شوید که حل مشکلات ممکن نیست، پایان رابطه را به جدایی دائمی تبدیل کرده و خود را از آسیب های رابطه مسموم رها می کنید.

رابطه بلاتکلیف برای زوجین برزخ است. جدایی موقت می تواند تکلیف رابطه را مشخص کند و راه برون رفت از این برزخ باشد.

موقعیت های دیگری که نیاز به جدایی موقت دارند

در این شرایط، قطع رابطه می تواند به شما کمک کند:

  • شما احساس می کنید که باید زمان بیشتری را به نیازهای خود اختصاص دهید و باید مراقب خود باشید.
  • با وجود داشتن فرزند، قصد طلاق دارید.
  • شما در حال برنامه ریزی برای طلاق هستید، اما فکر می کنید همسرتان سزاوار یک فرصت دوباره است.

جدایی موقت چه زمانی خطرناک است؟

مزایای جدایی موقت در یک رابطه

یک تصمیم اشتباه برای پایان دادن به یک رابطه می تواند منجر به جدایی دائمی شود. جدایی موقت گاهی مزایایی دارد و می تواند رابطه را بهبود بخشد، اما این بدان معنا نیست که می توان خطرات آن را نادیده گرفت. در زمان جدایی موقت هیچ قراردادی با همسرتان منعقد نمی کنید و ضمانت تعهد نمی دهید. بنابراین اگر شرایط رابطه خوب نباشد، احتمالاً جدایی موقت مقدمه ای برای جدایی دائمی خواهد بود.

در زیر موقعیت هایی را ارائه می دهیم که اگر رابطه عاطفی شما شبیه آنهاست، بهتر است به فکر استراحت نباشید و راه دیگری برای حل مشکلات پیدا کنید.

1. زمانی که اعتماد بین طرفین شکسته شود

اعتماد یکی از مهمترین ارکان هر رابطه ای است که اگر از بین برود احتمال بقای آن رابطه به کمترین حد ممکن می رسد. اعتماد شکسته قابل ترمیم است، اما زمان می برد و با کوچکترین ضربه ای دوباره شکسته می شود. اگر همسرتان اعتماد شما را از بین برده است، بهتر است دلیل آن را بررسی کنید. اگر فکر می کنید برای بازیابی اعتماد به نفس نیاز به استراحت دارید، باید خطر را در نظر بگیرید. این فاصله می تواند آنقدر زیاد باشد که به جدایی دائمی برسد.

2. زمانی که نیازهای شما برآورده نمی شود

اشتیاق و احساسات نسبت به یکدیگر به اندازه اعتماد مهم هستند. وقتی طرفین یکدیگر را دوست داشته باشند و به یکدیگر علاقه مند باشند، این رابطه زنده می ماند. اما وقتی چنین علاقه ای وجود نداشته باشد، نیازهای زوج ها برآورده نمی شود و بنابراین عوامل بیرونی می تواند آنها را از رابطه منصرف کند. اگر از رابطه ناامید هستید و احساس می کنید که شریک زندگی تان نمی تواند نیازهای شما را به درستی برآورده کند، جدایی موقت گزینه ای نیست، زیرا ممکن است در طول جدایی تحت تأثیر طرف مقابل قرار بگیرید.

3. وقتی می خواهید برای همیشه از هم جدا شوید

در ذهن ما ایرانی ها جدایی یک عمل ناخوشایند است. تفکر سنتی به ما یاد داده که خودمان را فدا کنیم، اما طلاق نگیریم! این یک اشتباه بزرگ است. گاهی اوقات میل واقعی شما این است که از هم جدا شوید، اما به دلیل سوء تفاهم یا همدردی نابجا با طرف مقابل، رابطه را قطع نمی کنید. در این صورت، ممکن است یک جدایی موقت را در نظر بگیرید تا یک قدم به هدف نهایی خود نزدیک شوید.

قبل از جدایی موقت، احتمالاً به شریک زندگی خود می گویید: “بیا کمی دور شویم تا خودمان را پیدا کنیم و دوباره با هم برمی گردیم.” این در حالی است که خودت می دانی که راه برگشتی نیست. در نهایت، وقتی آرزوی واقعی خود را بیان می کنید، به شخصیتی تبدیل می شوید که با وجود قول دادن به بازگشت پس از جدایی موقت، خیانت کرده و همسرش را ترک کرده است.

اگر تصمیم گرفته اید برای همیشه از شریک عاشقانه خود جدا شوید، یک جدایی موقت فقط باعث ایجاد استخوان در زخم می شود.

4. موقعیت های دیگری که جدایی موقت راه حل نیست

اگر رابطه شما در شرایطی است که در زیر توضیح داده شده است، قطع رابطه نمی تواند مشکلات شما را حل کند.

  • شما قصد دارید از همسرتان فاصله بگیرید تا او را تنبیه کنید.
  • شما می خواهید شرایط رابطه عاطفی با افراد دیگر را بسنجید.
  • شما می خواهید از وضعیت فعلی و مشکلات رابطه خود دور شوید، حتی اگر برای مدت کوتاهی باشد.

9 اصل جدایی زمانی

قطع رابطه به این معنا نیست که شما ناگهان تصمیم بگیرید همدیگر را برای مدت زمان نامعلومی ترک کنید و دوباره با هم باشید. شما و همسرتان باید چارچوب ها و اصولی را تعیین کنید و به آنها متعهد باشید، به عنوان مثال:

  1. جدایی موقت چقدر طول می کشد؟
  2. آیا احزاب در این مدت اجازه ملاقات با افراد جدید را دارند؟
  3. زوج ها در هنگام جدایی از یکدیگر چه انتظاری دارند؟ (محدودیت ها و چیزهایی که باید رعایت شوند.)
  4. دلیل جدایی موقت چیست؟
  5. مشکلات رابطه ای که در این دوره باید حل شود چیست؟
  6. قبل از جدایی، تکلیف مسائل و مشکلات ناشناخته را روشن کنید. با کینه، عصبانیت و زخم های التیام نیافته وارد یک جدایی موقت نشوید.
  7. آیا دیگران (کودکان یا خانواده) باید از این جدایی موقت اطلاع داشته باشند؟
  8. آیا در این مدت ملاقات خواهید کرد؟ (مثلا در جلسات زوج درمانی یا قرار ملاقات)
  9. در طول یک جدایی موقت، نباید از زیر بار مسئولیت شانه خالی کنید.

به طور کلی، شما و همسرتان باید عمداً از یکدیگر فاصله بگیرید و هر دو باید برای زمانی که از هم دور هستید، برنامه ها و مرزهای مشخصی داشته باشید.

قطع رابطه نباید به معنای جدایی کامل باشد

جدایی موقت می تواند به رابطه شما کمک کند و سلامتی را به شما بازگرداند، اما خطر بزرگی است. ممکن است فکر کنید که فاصله گرفتن از همسرتان نشانه بی اراده و بی مهری به اوست و در این مورد احساس گناه می کنید، اما واقعیت این است که فاصله گرفتن و رعایت مرزها نقش مهمی در پویایی روابط دارد. اگر زمان و هدفی را برای جدایی موقت تعیین کنید، می توانید از بیرون به موقعیت نگاه کنید، خودتان را پیدا کنید و بفهمید که از رابطه چه می خواهید. بنابراین، یا عاشقانه‌تر و پویاتر از قبل به رابطه بازمی‌گردید و می‌توانید به زندگی خود ادامه دهید یا با یک تصمیم منطقی، راه خود را از شریک عاشقانه خود جدا کنید و به دنبال آنچه واقعاً می‌خواهید بروید.


کتاب الکترونیکی پیوست

اگر می خواهید دلیل بسیاری از رفتارهای شریک عاشقانه خود یا حتی خودتان در یک رابطه را بفهمید، این کتاب را بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید