وجود یک نهاد نظارتی بالادستی برای کنترل مصرف انرژی ضروری است



یکی از اعضای کمیسیون انرژی شورای اسلامی تاکید کرد: کمیسیون انرژی به این نتیجه رسیده است که باید یک نهاد نظارتی عالی در سطح معاونت انرژی برای مدیریت مصرف در سطح کشور ایجاد شود.

هادی بیگی نژاد در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به وضعیت عدم تعادل گاز در کشور و راهکارهای مدیریتی آن، عدم تعادل گاز در کشور را نتیجه مصرف زیاد آن دانست. مصرف گاز در کشور ما بسیار بالاست. ضایعات گاز نیز در کشور ما زیاد است. این دو عامل دست به دست هم دادند و باعث عدم تعادل گاز در کشور شدند. راندمان نیروگاه ها در کشور پایین است. میزان مصرف در مناطق خانگی و تجاری نیز زیاد است.

وی در ادامه گفت: تلفات انرژی حتی در حوزه های تجاری و خانگی نیز زیاد است. ساختمان دارای مکان های اتلاف انرژی زیادی است. ساختمان ها بر اساس استاندارد ساخته نمی شوند. حتی سیستم گرمایشی نیز هزینه زیادی دارد. روزانه حدود 780 میلیون متر مکعب گاز در شبکه توزیع می کنیم. در فصل زمستان 80 درصد از این مقدار در بخش خانگی مصرف می شود. این عدد بالایی است.

نماینده مردم مالایی در شورای اسلامی تصریح کرد: باید برنامه های ویژه ای برای کنترل مصرف در موتورها، سیستم های گرمایشی، نیروگاه ها و صنایع وجود داشته باشد. دنیا هم به این سمت رفته است و قرار نیست دستگاه را از ابتدا اختراع کنیم. همه برنامه ها مشخص است و باید اجرا شود. کمیسیون انرژی به این نتیجه رسیده است، از آنجایی که وزارتخانه های مختلف در این زمینه حضور دارند، یک نهاد نظارتی بالادستی در سطح معاونت نیرو تشکیل شده است تا بتواند تجهیزات را در مسیر مدیریت مصرف انرژی هماهنگ کند.

وی در ادامه تاکید کرد: امروز مصرف بنزین و گازوئیل در کشور به شدت بالا است. با کنار هم گذاشتن همه اینها به این نتیجه می رسیم که باید یک نهاد نظارتی وجود داشته باشد که به زودی تشکیل شود.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید