اگر «تمرکز» ندارید، این غذاها/رژیم های غذایی را برای افزایش تمرکز بخورید


می گویند تمرکز کلید یادگیری است. مغز تنها 2 درصد از وزن یک بزرگسال را تشکیل می دهد، اما 20 درصد از انرژی تولید شده توسط بدن را مصرف می کند. اگر مواد مغذی مناسبی برای مغزتان فراهم نکنید، علائم مختلفی از جمله مشکلات حافظه، خستگی و مشکل تمرکز را تجربه خواهید کرد. به گفته دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، مواردی که می تواند به شما در افزایش قدرت مغز و تمرکز کمک کند عبارتند از:

یک رژیم غذایی سالم

اگر رژیم غذایی شما فاقد مواد مغذی ضروری باشد، می تواند تمرکز شما را مختل کند. خوردن خیلی کم یا زیاد نیز می تواند تمرکز شما را مختل کند. یک وعده غذایی سنگین باعث می شود احساس خستگی کنید و مصرف کم کالری می تواند شما را گرسنه و حواس پرت کند.

صبحانه

اگر صبحانه را حذف کنید و شروع به مطالعه کنید، مغزتان قند کافی دریافت نمی کند که در نهایت باعث می شود احساس خستگی یا خواب آلودگی کنید. سطح انرژی شما نیز به شدت کاهش می یابد. به همین دلیل خوردن صبحانه برای بالا بردن سطح گلوکز و تمرکز بهتر مهم است.

غلات کامل

غلات کامل موجود در غلات صبحانه، مانند نان غلات کامل، بهترین راه برای وارد کردن کربوهیدرات های پیچیده به بدن شماست. آنها شما را سیر نگه می دارند. از آنجایی که هضم کربوهیدرات های پیچیده به زمان بیشتری نیاز دارد، در طول صبح انرژی لازم را برای شما فراهم می کند و به شما کمک می کند بیشتر تمرکز کنید. غلات کامل یا سایر کربوهیدرات های پیچیده حاوی آمینو اسیدهایی هستند که به تحریک ترشح سروتونین که یک هورمون آرامش بخش است کمک می کند و همچنین استرس را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

امگا 3

ماهی سرشار از پروتئین و اسیدهای چرب امگا 3 است که به حفظ سلامت مغز و تقویت حافظه کمک می کند. گردو یکی دیگر از منابع غذایی غنی از امگا 3 است.

اگر «تمرکز» ندارید، این غذاها/رژیم های غذایی را برای افزایش تمرکز بخورید

شکلات تلخ

شکلات تلخ اگر به مقدار کم مصرف شود می تواند بسیار مفید باشد. بسیاری از مطالعات نشان داده اند که ترکیب گیاهی به نام فلاوانول موجود در دانه های کاکائو که برای تهیه شکلات استفاده می شود، می تواند سلامت قلب را بهبود بخشد و به کاهش استرس کمک کند. استرس کمتر به شما کمک می کند بهتر تمرکز کنید.

قهوه

بسیاری از مطالعات ثابت کرده اند که قهوه در دوزهای مناسب برای تمرکز مفید است. در تمام دنیا، هیچ چیز به اندازه کافئین شما را هوشیارتر و متمرکز نمی کند. یک یا دو فنجان در روز قطعا شما را هوشیار نگه می دارد، اما باید مراقب باشید که مقدار زیادی از آن را در روز مصرف نکنید که باعث بی خوابی، بی قراری و … می شود.

چای سبز

جایگزینی قهوه با چای سبز می تواند ایده خوبی باشد، زیرا چای سبز علاوه بر کافئین، حاوی پلی فنول ها و آنتی اکسیدان هایی نیز هست که برای کمک به عملکرد مغز و مبارزه با تخریب سلولی مفید است.

اب

آب آشامیدنی و عملکرد مغز ارتباط مستقیم دارند. برخی از مشکلات تمرکز شما ممکن است ناشی از کم آبی بدن باشد. بنابراین، برای تمرکز در طول روز، بدن باید هیدراته شود. پس به اندازه کافی در روز آب بنوشید. تولید انتقال دهنده های عصبی (مانند دوپامین و نوراپی نفرین) و برخی هورمون ها در مغز به آب بستگی دارد. بنابراین وقتی بدن خود را هیدراته می کنید، می توانید 14 درصد سریعتر فکر کنید، بیشتر تمرکز کنید و خلاق تر باشید.

غذاهای غنی از ویتامین D

مطالعات نشان داده است که ویتامین D می تواند به عملکرد مغز و بهبود حافظه کمک کند. ویتامین D را می توان عمدتا از طریق قرار گرفتن در معرض نور خورشید به دست آورد. سایر ویتامین هایی که ممکن است در تقویت عملکرد و تمرکز مغز موثر باشند عبارتند از ویتامین های B، C، E، بتاکاروتن و منیزیم.

دیدگاهتان را بنویسید