نرخ تورم در آذرماه 1401 اعلام شد



مرکز آمار ایران اعلام کرد: نرخ تورم سالانه خانوارهای کشور در آذرماه 1401 به 45.0 درصد رسید که نسبت به همین اطلاعات در ماه قبل 1.0 درصد افزایش نشان می دهد.

به گزارش ایسنا، نرخ تورم نقطه ای آذرماه 1401 به 48.5 درصد رسیده است. یعنی خانوارهای کشور به طور متوسط ​​48.5 درصد بیشتر از آذر 1400 برای خرید «مجموعه کالا و خدمات یکسان» هزینه کرده اند.

افزایش نرخ تورم خانوارها در کشور

نرخ تورم نقطه ای آذرماه 1401 نسبت به یک ماه قبل 0.4 واحد درصد افزایش داشته است. نرخ تورم نقطه ای گروه اصلی «خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات» با 2.4 واحد درصد کاهش به 65.3 درصد و در گروه «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» با 2.0 واحد درصد افزایش به 38.9 درصد رسیده است.

این در حالی است که نرخ تورم واحدی برای خانوارهای شهری 47.9 درصد است که نسبت به یک ماه قبل 0.6 واحد درصد افزایش داشته است. همچنین این نرخ برای خانوارهای روستایی 51.4 درصد است که نسبت به ماه قبل 0.9 واحد درصد کاهش داشته است.

کاهش نرخ تورم ماهانه خانوارها در کشور

نرخ تورم ماهانه درصد تغییر شاخص قیمت نسبت به ماه قبل است. نرخ تورم ماهانه آذر 1401 به 1.9 درصد رسیده است که نسبت به مدت مشابه یک ماه قبل 0.2 واحد درصد کاهش داشته است. تورم ماهانه گروه های اصلی «خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات» صفر درصد و گروه اصلی «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» 3.3 درصد بوده است.

این در حالی است که نرخ تورم ماهانه خانوارهای شهری و روستایی به ترتیب 2.1 درصد و 1.2 درصد است که نسبت به ماه گذشته برای خانوارهای شهری بدون تغییر و برای خانوارهای روستایی 0.9 واحد درصد کاهش داشته است.

افزایش نرخ تورم سالانه خانوارها در کشور

نرخ تورم سالانه درصد تغییر اعداد متوسط ​​شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه قبل است. نرخ تورم سالانه خانوارهای کشور در آذرماه 1300 به 45.0 درصد رسید که نسبت به همین اطلاعات یک ماه قبل 1.0 واحد درصد افزایش نشان می‌دهد.

همچنین نرخ تورم سالانه خانوارهای شهری و روستایی به ترتیب 44.3 و 48.6 درصد است که برای خانوارهای شهری 1.0 واحد درصد و خانوارهای روستایی 1.2 درصد افزایش داشته است.

قیمت در این ماه متفاوت است

در گروه اصلی «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به گروه «سبزیجات» (پیاز و کدو سبز) و گروه «نوشیدنی‌ها» است. در گروه اصلی «کالاها و خدمات غیرخوراکی»، گروه «بهداشت و درمان» (انواع دارو) و گروه «حمل و نقل» (انواع وسایل نقلیه) بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته اند.

همچنین در این ماه قیمت «انواع گوشت» (مرغ) و گروه «میوه و خشکبار» نسبت به ماه قبل کاهش داشته است.

درصد تغییرات شاخص قیمت در دهک های بهای تمام شده در سراسر کشور در این ماه

دامنه تغییرات نرخ تورم سالانه آذرماه 1401 برای دهک های مختلف از 42.5 درصد برای دهک دهم تا 51.7 درصد برای دهک اول است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید