چگونه کودکان را به خوردن غذاهای سالم تشویق کنیم؟


همه مادران دوست دارند فرزندانشان سبزیجاتشان را بخورند. بیشتر کودکان در مورد غذا خوردن بسیار مضطرب هستند. وقتی غذا می خورند، تمام انرژی مادرشان را می گیرند. و وقتی در بشقابشان غذاهای سالم و سبز رنگ باشد، مشکل دو چندان می شود!

چگونه مادران می توانند زمان صرف غذا را هیجان انگیز کنند؟

1. زود شروع کنید

اگر کوچولوی شما به تازگی قوی تر شده است، این نکته برای شما مناسب است. شروع زودهنگام برای معرفی غذاهای سالم به فرزندتان کلید اصلی است، زیرا کودکان در بزرگسالی در معرض ذائقه و عادات متفاوتی هستند.
کودک شما ممکن است به برخی غذاها اعتراض کند، اما اگر هر روز غذاهای سالم بخورد، خوب می شود.

2. یک اینفلوئنسر بیاورید

کودکان معمولاً فردی را در زندگی خود دارند که دوست دارند و می خواهند از او الگوبرداری کنند. این شخص می تواند پدر یا برادر یا حتی یک شخصیت تلویزیونی باشد. اما در کمال تعجب و متاسفانه این شخصیت معمولا مادر نیست.

وقتی کودکان این تأثیرگذار را در حال خوردن غذاهای سالم ببینند، همان عادت را خواهند گرفت. ملوان زابل که به خوردن اسفناج معروف است بهترین مثال برای این موضوع است. با الهام از این کارتون، میلیون ها کودک در سراسر جهان اسفناج خوردند تا قوی شوند و رشد کنند.

3. آنها را در تهیه کیک یا غذا مشارکت دهید

مهم نیست که کودک شما چقدر جوان یا کوچک است، هنگام آشپزی آنها را در نظر بگیرید. از مخلوط کردن تا اضافه کردن ادویه ها، کار کثیف را انجام می دهند، اما در نهایت از نتیجه بسیار راضی خواهند بود.

4. با هم به خرید بروید

وقتی به خرید مواد غذایی می روید، فرزندتان را با خود ببرید. سبزی یا میوه ای را به او نشان دهید و در مورد آن صحبت کنید و بگویید چه فوایدی دارد.

از آنها بخواهید که یک عدد تازه بردارند و به شما بدهند تا بشمارید. به این ترتیب به فرزندتان این فرصت را می دهید که سبزیجات و میوه ها را کشف کند و درباره آنها بیاموزد. این امر نه تنها دانش آنها را افزایش می دهد بلکه آنها را با دنیای غذاهای سالم آشنا می کند.

5. از انتخاب های سالم تعریف کنید یا به آنها جایزه بدهید.

هیچکس در دنیا نیست که از جایزه خوشش نیاید! فرزند شما نیز از این قاعده مستثنی نیست. هر زمان که انتخاب سالمی کرد، به او پاداش مناسب بدهید. این روش پاداش دادن به او به تدریج باعث ایجاد عادات سالم در او می شود.

6. از اجبار یا مزاحمت بپرهیزید

برای تغذیه سالم، لازم نیست مدام اعصاب فرزند یا حتی همسرتان را به هم بزنید. با این کار فقط باعث می‌شوید تمام غذاهایی که برچسب سالم دارند را رد کنند!

در عوض، از طریق رسانه هایی که برای او جذابیت دارند، به فرزندتان یک انتخاب طبیعی بدهید. تنبیه یا سرزنش نتیجه نمی دهد.

7. با هم غذا بخورید

خانواده ای که با هم غذا می خورند در همه چیز با هم می مانند. و این موضوع شامل مدیریت تغذیه سالم است. وقتی کنار هم می نشینید و غذا می خورید، بچه ها طبیعتاً غذایی را که والدینشان انتخاب می کنند انتخاب می کنند. فرزندانتان به شما نگاه می کنند و دقیقاً از شما تقلید می کنند.

8. رنگ ها، شکل ها و اندازه های مختلف را امتحان کنید

باید دلیلی وجود داشته باشد که کودکان در مدرسه با رنگ ها، شکل ها و اندازه ها آشنا شوند. کودکان مجذوب شکل، رنگ و اندازه هستند. با استفاده از وسایل و تجهیزات مختلف پخت و پز، سبزیجات و غذاهای سالم را به اشکال جالب و تخیلی در آورید.
در ابتدا کودکان از روی کنجکاوی شروع به خوردن این غذاهای سالم می کنند اما به تدریج برای آنها تبدیل به یک عادت می شود. غذا باید حواس مختلف را برآورده کند. هنگامی که تمام حواس را غلغلک دادید، مشکلی برای تغذیه کودکتان با غذاهای سالم نخواهید داشت.

دیدگاهتان را بنویسید