دستاوردهای سلولی محققان کشور در درمان بیماری ها از ناباروری تا سرطان



پزشکی بازساختی که بر استفاده از سلول های بنیادی در درمان بیماری ها تمرکز دارد، امروزه در کشور در درمان بیماری ها از جمله ناباروری پیشرفت زیادی کرده است که از جمله آنها می توان به تولید کیت های تشخیصی و برخی تجهیزات آزمایشگاهی اشاره کرد.

به گزارش ایسنا، سلول های بنیادی “مادر همه سلول ها” نامیده می شوند. زیرا این سلول ها توانایی تبدیل شدن به تمام سلول های بدن را دارند. این سلول ها قابلیت خود نوسازی و تمایز به انواع سلول ها از جمله سلول های خونی، قلبی، عصبی و غضروفی را دارند.

این سلول های قدرتمند همچنین در بازسازی و ترمیم بافت های مختلف بدن پس از آسیب و آسیب موثر هستند و می توان آن ها را به بافت های آسیب دیده ای که بیشتر سلول های خود را از دست داده اند پیوند زد و جایگزین سلول های آسیب دیده و ترمیم و رفع نقص در پرداخت شد. آن بافت

سلول های بنیادی بر اساس ویژگی هایشان به سه دسته تقسیم می شوند “سلول های بنیادی جنینی”، “سلول های بنیادی بالغ” و “سلول های بنیادی خون بند ناف” جدا می شوند

سلول های بنیادی جنینی از توده سلولی درونی جنین 14 تا 16 روزه گرفته می شود و قادر است تمام سلول ها و بافت های یک فرد کامل را ایجاد کند.

سلول های بنیادی بالغ سلول هایی هستند که پس از تولد از بافت های مختلف یک فرد بالغ تقسیم می شوند. سلول های بنیادی خون ساز واقع در مغز استخوان، مغز، کبد و سایر بافت ها از این دسته هستند که قدرت تمایز به چندین بافت و سلول های بنیادی خون بند ناف آنها از بند ناف مشتق شده اند و همان سلول های بنیادی خونساز در مغز استخوان هستند.

این فرآورده خونی به دلیل توانایی این سلول ها در درمان بیماری ها از درمان ناباروری گرفته تا ترمیم استخوان های آسیب دیده و سرطان استفاده می شود و در قالب طب مدرن به نام “پزشکی بازساختی” خدمات معتبری شده است. . به جوامع ارائه شده است.

بر این اساس شرکت های دانش بنیان وارد این عرصه شدند و دستاوردهای فناورانه ای را معرفی کردند که نه تنها با کمترین قیمت نسبت به نمونه های خارجی پاسخگوی نیازهای کشور در این زمینه بود، بلکه باعث ایجاد اشتغال در کشور شد.

یکی از زمینه های کاربردی این طب نوین، ارائه خدمات سیار در درمان ناباروری است که از جمله دستاوردهای این رشته می توان به موارد زیر اشاره کرد:

تولید داروی موثر برای سرطان

تولید نیمه صنعتی ماده دارویی موثر «سیکلوفسفامید مونوهیدرات» در بیماران تحت پیوند سلول های بنیادی خون ساز و بیماران سرطانی از دستاوردهای محققین کشور در این زمینه است.

سیکلوفسفامید دارویی است که برای درمان بیماری های التهابی مانند لوپوس، میوزیت، اسکلرودرمی، واسکولیت مانند گرانولوماتوز وگنر، بیماری بهجت و سایر واسکولیت ها تجویز می شود.

سیکلوفسفامید ممکن است برای درمان عوارض شدید خارج مفصلی آرتریت روماتوئید مانند ریوی، چشمی و عروقی نیز تجویز شود. اگرچه سیکلوفسفامید برای درمان مفاصل آرتریت روماتوئید مؤثر است، به ندرت برای این منظور استفاده می شود. زیرا داروهای مؤثرتر و ایمن تری برای این منظور در دسترس هستند.

این دارو همچنین برای درمان برخی از انواع سرطان استفاده می شود. زیرا سیکلوفسفامید دارویی است که سیستم ایمنی را تضعیف می کند و با کاهش التهاب در بافت های مختلف مانند رگ های خونی، کلیه ها، ماهیچه ها و مفاصل در بیماری های مختلف موثر است.

با توجه به اهمیت این داروی استراتژیک، مهم و موثر در درمان سرطان و پیوند سلول های بنیادی خون ساز و نیز نیاز جدی بیماران ایرانی، تولید داخلی این ماده دارویی موثر برای رفع وابستگی کشور کاملا ضروری است. .

کیت پارگی کیسه آمنیوتیک

طرح تولید کیت تشخیصی «پارگی کیسه آب جنین» از دیگر نیازهایی بود که شرکت های دانش بنیان به آن پاسخ دادند.

امروزه بیشتر سقط ها به دلیل پارگی کیسه آب و به دنبال آن عفونت های شدید رخ می دهد و به دلیل قیمت بالای این محصول، بیمار توان پرداخت آن را ندارد و از طرفی روش تشخیص اولتراسوند نیز تشخیص داده نمی شود. مقدار کمی ترشح

این نوع کیت ها تنها توسط یکی از شرکت های آمریکایی تولید می شوند که با قیمت بالایی عرضه می شوند.

بر اساس برآوردها میزان مصرف این کیت در ایران 3 میلیون دستگاه در سال است و در صورت جلوگیری از واردات محصولات مشابه آمریکایی، مصرف کشور دو برابر این میزان خواهد بود.

ایمونوتراپی سرطان سینه با نانوذرات

«ایمونوتراپی بیماران سرطان پستان با استفاده از نانوذرات تزئین شده با آنتی بادی مونوکلونال ضد CD40» پژوهشی است که در دستور کار یکی از شرکت های دانش بنیان قرار گرفت.

این محققان این روش را در یک کارآزمایی بالینی فاز اول با هدف بهبود سلامت مادر و کودک به کار بردند.

سرطان سینه شایع‌ترین نوع سرطان در زنان است و یکی از روش‌های مؤثر برای درمان آن استفاده از نانوذرات به‌عنوان حامل آنتی‌ژن‌های تومور و ادجوانت‌های محرک سیستم ایمنی برای انتقال مستقیم به سلول‌های دندریتیک داخل بدن است.

با توجه به اینکه نانوذرات پس از ورود به بدن قابل جذب توسط سایر سلول‌های بدن هستند، نیاز به هدف‌گیری خاص نانوذرات به سلول‌های دندریتیک وجود دارد و در این روش استراتژی جدیدی ارائه شد که طی آن برچسب‌گذاری نانوذرات توسط لیگاندهای طبیعی انجام شد. از گیرنده های اندوسیتی سلول های دندریتیک مانند گیرنده CD40 استفاده شد.

کرم های مشتق شده از سلول های بنیادی

پژوهشگران یکی از شرکت های دانش بنیان طرح «راه اندازی زنجیره تولید کرم های بیولوژیکی مشتق از سلول های بنیادی» را در دستور کار خود قرار داده اند.

این کرم ها مصارف آرایشی، بهداشتی و دارویی دارند.

در منطقه خاورمیانه تنها ایران و ترکیه از نظر توانمندی در زمینه تولید محصولات آرایشی و بهداشتی حرفی برای گفتن دارند. ایران از نظر تعداد شرکت های دانش بنیان، ترکیبات و اسانس ها، سطح علمی در حوزه شیمی و دارویی در وضعیت بهتری قرار دارد و با تجهیز و به روز رسانی ماشین آلات تولید و بسته بندی می تواند سطح را ارتقا دهد. و حجم تولید آن

تولید ابزارآلات آزمایشگاهی

طراحی و ساخت «ستون‌های نانوتکنولوژی با ساختار چارچوب فلزی آلی» با قابلیت تنظیم سطح ایمونوفینیتی برای استخراج و خالص‌سازی اگزوزوم‌ها با خلوص و کارایی بسیار بالا از دیگر دستاوردهای فناوری دانش کشور است. – شرکت های مستقر

اهداف عملی این ابزار آزمایشگاهی شامل تولید و تولید آزمایشگاهی و سپس تولید انبوه ستون‌های ایمونوفینیتی برای استخراج و خالص‌سازی سریع اگزوزوم‌ها با خواص بالینی و خلوص و کارایی بالا برای حذف رسوبات کثیفی و سایر آلودگی‌های موجود در کیت‌ها می‌باشد. .

ستون‌های ایمونوفینیتی برای خالص‌سازی اگزوزوم‌ها در مایعات مختلف استفاده می‌شوند.

این ستون‌های فناوری نانو قابلیت تغییر و استفاده از آنتی‌بادی‌های اختصاصی مختلف و جداسازی مقادیر بسیار کم با کارایی بالا و خلوص بالای اگزوزوم‌ها را در مدت زمان کوتاهی دارند.

ساخت دو دستگاه آزمایشگاهی در زمینه سلول های بنیادی

دو طرح «رنگ‌آمیزی خودکار اسلاید» و «سیتولوژی فیلتر مبتنی بر مایع» از جمله دستاوردهای شرکت فناور در زمینه ساخت تجهیزات آزمایشگاهی در زمینه سلول‌های بنیادی است.

در سال های اخیر رویکرد استفاده از تجهیزات تمام اتوماتیک برای رنگ آمیزی لام های مختلف به طور ویژه توسعه یافته است.

این دستگاه قابلیت رنگ آمیزی انواع اسلایدهای هماتولوژیک، پاتولوژیک و میکروبیولوژیکی را به صورت کاملا اتوماتیک و با هزینه و زمان کمی دارد.

دستگاه سیتولوژی مبتنی بر مایع حساسیت و ویژگی تست غربالگری پاپ اسمیر را افزایش می دهد و با حذف منفی کاذب به تشخیص راحت تر و دقیق تر سرطان دهانه رحم کمک می کند.

همچنین این محققان با طراحی دو فیلتر مجزا برای این دستگاه امکان غربالگری سایر مایعات بدن از جمله ادرار، بزاق، پلورال افیوژن و نمونه های BAL را در محل فراهم کرده اند.

ظروف کشت سلولی و بافتی

طرح طراحی، توسعه و تولید “رگ های کشت سلولی و بافتی” یکی از محصولات دانش بنیان یکی از شرکت های دانش بنیان است.

امروزه با توسعه درمان های جدید، ظروف کشت سلولی و بافتی کاربردهای گسترده ای پیدا کرده اند، از این رو این ظروف به محصولی استراتژیک در حوزه درمان تبدیل شده اند.

بر این اساس هدف از این طرح تولیدی- پژوهشی طراحی، توسعه و تولید ظروف کشت سلولی است.

محیط کشت سلولی و میکروبی

همچنین محققان کشور موفق به کسب دانش فنی ایجاد «محیط کشت میکروبی و سلولی غبار» شده‌اند.

هدف اصلی این طرح رفع نیاز کشور به واردات مواد اولیه شرکت های دارویی بیوتکنولوژی یعنی محیط کشت و خوراک سلولی است.

به گفته این محققان، با این موفقیت می توانند نیازهای کشور در این زمینه را تامین کنند، حتی با گسترش و توسعه این پروژه، صادرات این محصولات دور از پیش بینی نخواهد بود. تحقق این امر موجب ارزآوری قابل توجه و توسعه صنایع داخلی خواهد شد.

تراشه موبایل برای جداسازی اسپرم

همچنین محققان این شرکت ها موفق به تهیه تراشه های میکروسیال برای جداسازی اسپرم های متحرک بدون نیاز به سانتریفیوژ شدند.

این تراشه یک محصول دانش بنیان در زمینه درمان ناباروری است که با هدف بهبود نتایج درمان در مراکز ناباروری و برای این منظور از فناوری میکروفلوئیدیک استفاده شده است.

شبیه سازهای جراحی

علاوه بر شرکت های دانش بنیان، دانشگاه ها نیز برای رفع نیازهای کشور وارد تولید فناوری شدند.به گونه ای که مرکز تحقیقات ناباروری دانشگاه علوم پزشکی شیراز با طراحی و ساخت شبیه ساز جراحی به نام جفت غیرطبیعی برای پیشگیری از مرگ و میر و عوارض ناخواسته (عوارض و اختلالات ناخواسته ای که به دلایل مختلف از جمله اقدامات پزشکی ممکن است برای بیمار ایجاد شود) در رابطه با آن دست یافت. به تولید مثل و باروری

با استفاده از این ابزار می توان گام های موثری در جهت تقویت آموزش پزشکی و توسعه اجرای عملی و عملیاتی این عمل در دوران کرونا و بعد از کرونا برداشت.

بازسازی استخوان با داربست های هیدروژل

ساخت داربست های هیدروژلی و استفاده از پتانسیل بازسازی اگزوزوم های حاصل از سلول های بنیادی مزانشیمی برای بازسازی بافت استخوانی آسیب دیده محصول جدید محققان کشور است.

با وجود این واقعیت که در حال حاضر چندین روش درمانی در دسترس است، درمان نقایص استخوانی هنوز یک مشکل بالینی است. در دهه‌های اخیر، داربست‌های مهندسی استخوان به ابزاری امیدوارکننده برای پر کردن محل‌های نقص و ترمیم عیوب پیوند استخوان تبدیل شده‌اند. زیرا این داربست ها در استخوان سازی و ترمیم عیوب استخوانی موثر هستند.

کیت تشخیص آلودگی

طراحی و ساخت «کیت تشخیص عفونت مایکوپلاسما تناسلی» محصول دیگری است که محققان ارائه کرده اند.

تعداد و تنوع آلودگی در دستگاه تناسلی انسان می تواند بسیار زیاد باشد، اگرچه برخی از این میکروارگانیسم ها مضر نیستند و به نوعی همزیست هستند، اما برخی از میکروارگانیسم ها دارای عوارض طولانی مدت و قابل انتقال هستند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید