توسعه یک دستگاه تصویربرداری جریان خون



محققان هلندی در جدیدترین مطالعه خود از ساخت ابزاری برای تصویربرداری از جریان خون در حین جراحی خبر دادند.

به گزارش ایسنا و به نقل از IO، جریان خون خوب برای جلوگیری از عوارض جدی مهم است. با این حال، جراحان فقط می توانند کیفیت جریان خون را در حین جراحی حدس بزنند، اما به لطف یک اختراع جدید، این روند تغییر کرده است. محققان دانشگاه گرونینگن به این مشکل فکر کرده اند. به لطف ابزار اندازه گیری جدید، پزشکان می توانند جریان خون در بافت ها را در حین جراحی مشاهده کنند و بر اساس آن عمل جراحی را انجام دهند.

این ابزار جدید که PefusiX-Imaging نام دارد توسط دکتر دکتر ساخته و آزمایش شده است. ویدو هیمن از دانشگاه گرونینگن. تا به حال، جراحان مجبور بودند از نشانگرهای ذهنی برای ارزیابی کیفیت جریان خون استفاده کنند. اما با PerfusiX-Imaging که بر اساس فناوری لیزر کار می کند، می توانند به یک تصویر عینی تکیه کنند. هایمن برای تحقیقات خود با شرکت ها و بیمارستان های مختلفی در هلند همکاری کرده است.

نمونه اولیه PerfusiX-Imaging به طور خاص بر روی بافت روده آزمایش شده است. هنگام عمل بر روی تومورهای روده، تومور برداشته می شود و دو انتهای روده دوباره به هم متصل می شوند. در طول حدود 7.5 درصد از جراحی ها، عارضه ای رخ می دهد که در آن بخیه ها به دلیل جریان خون ضعیف موضعی به خوبی بهبود نمی یابند. به این رویداد نشت آناستوموز می گویند. با کمک تصاویر جریان خون به دست آمده توسط PefusiX-Imaging، جراح می تواند در بهینه ترین مکان ممکن بدوزد و از عوارض احتمالی مانند نشت آناستوموز جلوگیری کند.

PerfusiX-Imaging در طول مطالعات بالینی انجام شده در مرکز پزشکی Leeuwarden و بیمارستان Nij Smellinghe استفاده شد. این مطالعات نشان داده است که جراحان می توانند محل بخیه را در 17 درصد از جراحی ها بر اساس تصاویر جریان خون PerfusiX-Imaging تنظیم کنند.

ویدو هیمن گفت که برای تعیین اینکه آیا PerfusiX-Imaging می تواند از عوارض جلوگیری کند یا خیر، به تحقیقات بیشتری نیاز است، اما نتایج فعلی امیدوارکننده است. وی امیدوار است که این دستگاه در سال آینده وارد بازار شود.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید